torsdag 5. mars 2009

Oppgaver vi har jobbet med hittil i år

På starten av året fikk vi i oppgave å forbedre «Dagen Din» skolekatalogen. Vi skulle bytte ut bilder og gjøre om på layouten for at den skulle virke mere spennende. Etter en stund la vi fra oss denne oppgaven. Skal vel snart ta den opp igjen.




Videre har vi jobbet litt med Egypt



I denne oppgaven var sluttresultatet en PowerPoint med et selvlaget piktogram.

Mitt piktogram var en tegning av symbolet til en egyptisk gud.





Vi har også jobba mye med data i år.

Vi har lært litt regler og ting som er viktig å kunne om personvern knytta til internettbruk. Også har vi laget denne bloggen, jobbet med PhotoShop og SketschUp. PhotoShop kunne ingen fra før av ,hvertfall veldig lite. Vi skjønner nok litt mere nå.

I SketschUp lagde jeg en stol og sminkebord.























Vi har også hatt en liten innføring i tria-markers.




Når vi hadde om Hellas bygde vi modeller inspirert av Den greske antikken. Gruppen min laget en opera. Den hadde amfi og søyler og lå oppå en høyde.




På stort format oppgaven valgte vi et utsnitt av arkitektur og forstørret det og malte det opp igjen. Mitt utsnitt er en murvegg, en grein og litt tak. Ikke så lett å se når man ikke ser hele bilde kanskje.



Noe av det siste vi har jobba med er NRK oppgaven. Vi var på NRK huset og fikk en omvisning også gjorde vi en liten oppgave i etterkant om layouten og logoen til NRK.




Så det var det!

onsdag 28. januar 2009

Stort format

Oppgaven gikk ut på å finne utsnitt fra bilder av arkitektur. Så malte vi det opp på lerret på 60x50cm. Her er bilde mitt. Det er en murvegg og en grein.

Photoshop



Vi har jobba litt med tekst i Photoshop :)

Vikingtid sammendrag


Vi vet mye om vikingtiden og hvordan de levde på den tiden fordi det har blitt gjort mange store funn. Kongesagaer og ættesagaer og vikingkraver med skip og utstyr kan fortelle mye.
I vikingtiden kan det virke som om folk hadde ønsker om å se nye områder, utforske og erobre. Folk dro ut for å plyndre og sloss og for å knytte handelsforbindelser. Våpen, bruksgjenstander og smykker fikk et skandinavisk design og det var på denne tiden at de skandinaviske landene begynte å ta form.


Hvor dro de?
Gjennom bosetting og handel ble de norske vikingene knyttet til andre land som Island, Nord-England, Skottland, Shetland Færøyene, Island og Grønland. Svenske vikinger dro til Russland og landene rundt Svartehavet, mens de danske hadde kontakter i bland annet Frankrike. Kunsten ble påvirket av dette og fikk derfor mange forskjellige inspirasjonskilder. Men vikingene i Skandinavia dro også på tok sammen så de har en del fellestrekk når det gjelder kunsten.

Vikingskip
Funn av vikingskip viser at vikingene hadde lært å bygge i tre. Gokstadskipet ble funnet i Vestfold i 1880-årene. Skipet var blitt gravd ned sammen med en mektig høvding. Han ble lagt i gravkammeret som var litt bak i skipet. Han ble begravet med våpen og andre bruksting, på dekk var det plassert tolv slakta hester, seks hunder og en hane. Skipet ble bygd ca. 850. Dette skipet viser at man hadde stor kunnskap om hvordan man bygde båter. Skipet gikk fort og var lett å styre. Skipet ble laget for å seile og det hadde en kraftig styreåre til å manøvrere med. Hvis de kom inn på grunnere vann var det plass til 32 mann som kunne ro skipet. Selv om Gokstadskipet virker stort, var dette vare et middelsstort skip. Skipet som Kong Olav Tryggvason bygde (Ormen den Lange) var dobbelt så stort som Gokstadskipet og det trengtes 68 mann til å ro.

torsdag 22. januar 2009

SketchUp



Dette bilde er fra en oppgave vi jobbet med tidligere i år
Laget i SketchUp :)

Mitt første innlegg

Hei, jeg heter Kristin

Jeg går formgiving på Bjørkelangen VGS

Denne bloggen skal jeg bruke til skolearbeid